Referenties

Dit is wat anderen over mij zeggen:

Juf W.S. te K: Door vervelende omstandigheden moest ik stoppen met werken. Als coach heb ik Judith Porcelijn gekozen. Zij praatte met me en begeleidde me. Door dit op een bepaalde manier te doen kwam ik zelf tot mijn oplossingen. Dit is inspirerend en nodigt uit om door te gaan op de ingeslagen weg. De bergen problemen en informatie liggen in laatjes in mijn hoofd en zijn geordend. Sluiten en openen op mijn tijd. Als mens en coach is Judith voor mij de afgelopen periode van belang geweest. Nogmaals Judith bedankt.
Juf N.K. te H: Toen ik laatst voor een tweede keer voor een erg moeilijke groep moest, heb ik Judith geraadpleegd voor bruikbare tips. Judith bood een (gratis) skypegesprek aan waarin ze wat tips zou geven. Het prettige was dat dit op korte termijn kon zodat ik de tips diezelfde week nog kon toepassen. Ik heb veel tips gekregen en het ging stukken beter toen ik deze keer voor de groep stond. We slaagden erin een gezellige dag te hebben en aan het einde van de dag konden we zelfs nog even een complimentenrondje doen! Judith, heel erg bedankt en misschien tot ziens!
Juf Margreet: “De coaching van Judith heeft me mijn liefde voor het lesgeven weer helemaal teruggegeven.  En ik kan haar dan ook aan iedereen aanbevelen !
De coaching van Judith is helemaal op maat. En dat begint al met de vorm waarin Judith haar coaching aanbiedt.  Je mag zelf kiezen welke soort begeleiding je wilt en wanneer je dat wilt. Daarbij telt Judith het begeleidingsmoment, en kijkt dus niet op de klok. Ook voor kleine vraagjes tussendoor kun je bij haar terecht. Deze werkwijze bood mij heel veel duidelijkheid en rust en gaf me tegelijkertijd de ruimte om de coaching in te zetten waar ik hem het meest nodig had (en heb !). Ik belde of mailde en kon binnen zeer korte termijn iets afspreken.
Judith’s grootste kracht is empathisch luisteren. Samen met haar zag ik duidelijk waar mijn probleem lag. Judith heeft me heel goede adviezen en tips voor in de praktijk gegeven waardoor ik nu bijvoorbeeld veel beter en fijner orde weet te houden.  Maar haar coaching gaat veel verder dan alleen de praktijk. Judith heeft me geholpen om anders naar mijn struikelblokken en blokkades te kijken waardoor ik me als leerkracht nu veel veerkrachtiger voel.
Judith (‘s coaching) heeft mijn zelfvertrouwen en plezier in het lesgeven heel erg vergroot. En ze heeft ervoor gezorgd dat ik er ook vertrouwen in heb dat ik eventuele struikelblokken in de toekomst, ook weer zal kunnen oplossen, of anders zal leren bekijken.
De combinatie van Judith’s onderwijskennis en -ervaring, haar enthousiasme en de kristalheldere vorm maakt Judith in mijn ogen de ideale coach voor iedereen in het onderwijs.”
Maarten Stoffers (trainer en coach): Ik heb nu verschillende workshops van Judith gevolgd, en ben steeds weer enthousiast over haar combinatie van inhoudelijke vakkennis, inspirerende werkvormen, enthousiasme én geduld! Op deze manier is het echt leuk om iets nieuws te leren – zoals bijvoorbeeld snellezen. Ik vind dat Judith zich heel goed afstemt op haar deelnemers; of die nu snel of langzaam zijn, meer of minder ervaren, positief of kritisch: ze kan iedereen iets zinvols meegeven, op allerlei gebieden. Daarnaast vind ik overigens ook haar blogs en website zinvol en leuk om te lezen. Kortom, voor mij is Judith een echte vakvrouw.
Christianne van Alphen (ExcellentFlex):  Een van onze groepsleerkrachten heeft een coaching op “orde houden” mogen ontvangen van Judith Porcelijn. Wat een ontwikkeling in 1 dag! De positiviteit, het zelfvertrouwen en enthousiasme kwam door de telefoon ons kantoor binnen. Deze dame heeft de controle weer terug in de klas. Nu oefenen, oefenen, oefenen. Wat een topper. Dank aan Judith voor deze zeer effectieve coaching!
Yvonne Leijendekkers“U bent begonnen met het lezen van mijn brief en ik hoop dat u verder leest! Ik ben een leerkracht die bijna 25 jaar voor de klas staat. Ik kan dus wel zeggen dat ik ervaring heb. Toch met het huidige systeem en alle veranderingen binnen het onderwijs, moet ik wel heel erg oppassen……juist om niet alleen maar met mijn werk bezig te zijn. Ik sta 4 dagen voor de klas, maar werkte (uiteraard???) ook op mijn vrije dagen. Dat is een keer niet erg, maar het is niet goed als dat gewoonte wordt. Bent of kent u ook mensen in het onderwijs en herkent u dit? Dan zeg ik: SCHAKEL  JUDITH  IN !!!

Ik heb eerst een gesprek gehad met Judith en dat gaf al een heel prettig gevoel. Zij herkende een heleboel dingen, maar gaf aan daar ook oplossingen voor te hebben. Ik werd al nieuwsgierig. Na het invullen van een enquête (wat een heel herkenbaar beeld van mijzelf gaf), een tweede gesprek met Judith (wat wil je nu precies, to the point) en een uitgebreid stappenplan (met verschillende tips op mijn vragen) ging ik aan de slag.
Tip van Judith: Begin niet met alles tegelijk! Probeer datgene uit wat bij je past, durf bij te stellen en geef het de tijd.
Ik zal u een voorbeeld geven: Het nakijken van al het gemaakte werk (25 leerlingen), ging meestal mee naar huis. Tijd voor mezelf schoot er vaak bij in. Dat is nu verleden tijd. De avond en het weekend is weer voor mij en mijn gezin.
Is het nu altijd zo? Nee, uiteraard gaat er nog wel eens wat mee naar huis of ben ik bezig met iets wat voor het werk gedaan moet worden, maar het gevoel daarbij is nu wel heel anders.
Wat heeft Judith nu voor mij gedaan?
1)   Zij houdt mij scherp! (Laat ik niets horen, dan doet zij dat wel.)
2)   Zij komt haar afspraken na.
3)   Zij is duidelijk en direct.
4)   Zij laat mij ook zelf nadenken.
5)   Als ik een vraag heb komt er altijd snel antwoord.
Kortom, ik gun het u dat: uw vrije tijd ook weer van u is!!!.”

Carola Lubberding Teacher of English as a foreign language at Mondriaan College: Judith is een bevlogen vrouw die op een doelgerichte manier mij heeft gecoacht. Kenmerkend aan Judith vind ik haar menselijke en vertrouwenwekkende aanpak. Haar insteek is met een vleugje humor en geduld, en dat is erg prettig. Een absolute aanrader! 
Evelyn Borkenhagen, 41 jaar, moeder, echtgenote en projectmanager bij een verzekeringsbedrijf. Juli 2013 heb ik mijn PABO diploma behaald, ik wil de ommezwaai naar het onderwijs maken. Mijn pad en die van Judith kruisten elkaar na een slechte invaldag. Mijn hulpvraag luidde als volgt: Ik hoop te leren om orde en rust te creëren in welke klas dan ook. Judith bood mij allereerst een assessment aan. De beschrijving was een feest van herkenning: dat was ik! Het maakte ook duidelijk waarom ik zo’n moeite heb met orde houden in de klas, ik vind het van nature moeilijk om anderen terecht te wijzen en te disciplineren. Dat herken ik zowel in mijn baan als projectmanager als docent voor de klas. Het assessment helpt bij bewustwording, daardoor begrijp je beter waarom je ergens moeite mee hebt. En het geeft Judith extra handvaten voor de begeleiding in mijn hulpvraag. Het filmen van mijn lessen en ze terugkijken was al leerzaam, maar het is helemaal waardevol als een ander objectief naar je handelen kijkt. Judith heeft een erg gestructureerde en opbouwende manier van feedback geven. Ze knipte de les op in brokken (start – instructie – afsluiting – algemeen – organisatie – orde houden) en per ‘brok’ gaf ze mij terug wat ze zag, wat ze goed vond in mijn gedrag en welke tip ze voor mij had. Judith geeft eerlijk terug wat ze ziet en wat beter kan, maar heeft daarnaast ook oog voor wat er wel goed gaat. Dat had ik echt nodig. Door de vervelende ervaringen was ik onzeker geworden en verloor ik het vertrouwen in mijzelf. Judith gaf mij het gevoel dat fouten maken niet erg is en dat daar iets aan te doen is. Ze gaf me het vertrouwen dat ik het wel kan. De tips die ze gaf waren daarbij erg concreet en direct bruikbaar voor een volgende les. Wat mij opviel is dat ze ook altijd vroeg hoe ik mij voelde tijdens en na de les: was ik ontspannen of niet en, niet geheel onbelangrijk, heb ik er ook van genoten? Want: als je kiest voor dit vak omdat je het leuk vind, geniet er dan ook van. Het hoeft niet allemaal perfect. Als je maar jezelf en authentiek bent dan accepteren de kinderen je. De tips nam ik mee naar de volgende les, Judith vroeg me er zelf een aantal uit te kiezen en die als doel voor die les te stellen. Na die les reflecteerden we er samen weer op. Hierdoor werkten we samen gericht aan mijn hulpvraag, elke les voelde ik mij sterker worden. Alle tips en tops heb ik verzameld in een document, dat ik voor elke lesdag raadpleeg. De intervisie was een mooie aanvulling op mijn ontwikkeltraject. We vormden een groepje van vier collega-docenten. We kenden elkaar niet, kwamen uit verschillende windstreken en gaven ieder les aan een andere doelgroep. De eerste intervisie was spannend. Je moet je wel open stellen, maar Judith wist het ijs snel te breken en had een hele goede structuur voor het doen van intervisie. Judith faciliteerde en begeleidde en liet ons elkaar helpen. Ook al hadden we elkaar nooit gezien en hielden we de intervisie via Google-hangout, het voelde zodanig vertrouwd dat ik open en eerlijk kon vertellen over mijn lastige praktijkcase. Doordat je met meerdere personen bent, wordt je case vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Je krijgt verschillende vragen die je aanzetten tot verder nadenken en ik kreeg verschillende adviezen die voor mij allemaal waardevol waren en die ik meeneem in de onderwijspraktijk. Als ik nu terugkijk op mijn hulpvraag, vind ik dat ik gegroeid ben. De onzekerheid is flink naar de achtergrond verdwenen, ik voel dat ik voor de klas meer zekerheid en rust heb. Het zal voor mij altijd een punt zijn waar ik alert op moet blijven, maar door Judith heb ik een goede duw in de juiste richting gekregen. Judith dankjewel, je bent een topper!
Marjolein Abbenhuis“Judith is mijn schoolleider geweest en helpt mij nu ook nog steeds als ik moeilijke situaties tegenkom. Judith laat je in je waarde en biedt hulp waar je dat nodig hebt. Ze haalt vooral je sterke punten naar boven, zodat je lekker in je vel zit. Ze vraagt altijd om verduidelijking bij een probleem door gerichte vragen te stellen. Ze geeft je handvatten hoe je iets het beste kan aanpakken. Laat je nadenken over je doel of doelen die je hebt. Hoe ga je dat bereiken? Ze komt met je terug over wat je de volgende keer misschien beter kan doen en wat er juist goed ging. Leert je dmv een rollenspel hoe je het beste een bepaald gesprek kunt voeren. Ze laat dan verschillende mogelijkheden zien en laat je hierop reageren. Ze geeft je zelfvertrouwen door je te vertellen wat je goed doen en complimenten te geven, leeft met je mee en geeft haar eigen mening hoe zij ertegenover staat of hoe zij erover denkt. Kortom kom met een probleem uit het onderwijs bij haar. Zij zal je altijd op weg helpen naar een oplossing en je steunen waardoor je weer meer energie krijgt.”

Sta Sterk voor de Klas!