De goocheltrucs van Juf Marjan

Mijn collega Marjan leek sprekend op Erica Terpstra: hetzelfde postuur, maar dan met lang donker haar en een Haags accent. Ik weet niet of Marjan ooit medailles heeft gewonnen, maar ze gaf al jaren zwemles en zo besloot ze op een mooie dag het zwembad in te ruilen voor een klaslokaal. En ze nam haar goocheltrucs mee.

Marjan was onze zij-instromer

We deden samen groep 7/8 en het was de bedoeling dat ik haar zou begeleiden. Dat deed ik met plezier. Marjan was altijd vrolijk en stond overal voor open: ‘Ik kom bij je om te leren want jij weet het beter’ zei ze dan.

Groep 7/8 was een gecompliceerde groep. We hadden leerlingen met een eigen programma, leerlingen die Ritalin moesten slikken (maar nooit op hetzelfde tijdstip), leerlingen die gewoon een grote mond hadden en leerlingen uit gezinnen waar nooit genoeg geld was voor nieuwe schoenen, maar waar wel een grote nieuwe TV stond.

Als het stormde of als er onweer in de lucht hing had ik moeite om orde te houden

Eén dag, vlak voor Sinterklaas, was echt een rampdag. Het was benauwd in het lokaal, de jongens stuiterden op hun stoelen, de grappenmakers gaven op alles een grote mond en de meiden kregen om de haverklap de slappe lach. Ik moest bij iedere wissel tien minuten wachten tot het helemaal stil was en ik aan een nieuwe les kon beginnen.

Er kwam geen eind aan, aan die middag

Eindelijk was het tegen half vier en ik stortte een laatste donderpreek over de klas uit. De leerlingen keken schuldbewust naar hun handen op tafel; de sfeer was om te snijden. Ik zocht naar een manier om de dag toch nog min of meer gezellig af te sluiten.

Raber stak zijn vinger op

Raber stak nóóit zijn vinger op. Als hij iets wilde vertellen, dan kwam hij naar je toe en fluisterde het in je oor.

Ik knikte hem toe.

Raber verzamelde moed en zei: ‘Waarom doet u niet als juf Marjan?’ Niet-begrijpend keek ik hem aan: ‘Wat bedoel je?’ Raber keek aarzelend om zich heen.

Prompt gingen er nog tien vingers de lucht in. De bel ging, precies op dat moment, maar de spanning was weg en de klas ging naar huis. Ik hield Raber bij de drempel tegen. ‘Vertel.’

‘Juf Marjan kan goochelen’

‘Echt waar?’

Raber knikte.

‘Met een goocheldoos?’

Ik zag mezelf die middag al in een bloedhete speelgoedwinkel staan, tussen hysterisch gillende ouders die om de laatste barbies en legokastelen vechten.

Gelukkig schudde Raber zijn hoofd. Ik schonk hem mijn liefste juffenglimlach ter aanmoediging. Raber zei toen zachtjes:

‘Juf Marjan goochelt met woorden’

Ik knikte en ik bedankte Raber. ‘Ga lekker naar huis.’ En hij huppelde de klas uit.

Die avond belde ik Marjan.

‘Ik hoor dat je kunt goochelen’

De schaterlach van Marjan was zó hard dat ik de hoorn ver van mijn oor moest houden. ‘Kom dan ook eens kijken. Dat heb je al zo vaak beloofd, maar je doet het nooit.’

En dat was waar. We deden alles telefonisch en over de mail. Er waren geen klachten en ik wilde niet als de één of andere controleur achter in mijn eigen klas gaan zitten. Ik besloot de volgende dag langs te komen om zogenaamd de kasten op te ruimen.

Gewapend met een stofdoek kwam ik de volgende middag mijn eigen klas binnen. En terwijl ik achterin stilletjes met de stofdoek tussen de boeken aaide, zag ik hoe Marjan met woorden goochelde.

Marjan deed iets wat ik niet kon

Plotseling viel het kwartje. Ik had van alles uitgelegd over goed lesgeven, klassenmanagement en het digibord, maar we hadden het nooit over orde houden gehad. Marjan had nóóit ordeproblemen.

Marjan had Haagse Bluf

Haagse Bluf is een feestelijk toetje, maar het is ook een manier van spreken door Hagenezen, zoals Marjan. Op iedere verstoring reageerde ze meteen. In plat Haags.

Deed een leerling ongevraagd zijn mond open?
Nah jongens, d’r staat een klep open. Lekkah.

Niet doen wat Juf Marjan zei?
Luhstereh juh!

Grote mond?
Doe duh groetuh an juh voetuh.

En deed een leerling iets wat niet mocht?
Dan zei Marjan in keurig ABN: ‘Als je nu niet onmiddellijk stopt met …., dan ga ik bovenop je zitten.’

Omdat Marjan naast een grote Haagse mond ook een lief juffenhart had, pikte iedereen het van haar.

Ik heb ook orde leren houden, met veel trucjes

Marjan had mijn trucjes niet nodig. Zij had haar eigen goocheldoos.

Wil jij mijn trucjes leren over orde houden? Klik hier

Wil jij ook Haags leren? Klik hier

Wil je meer blogs lezen over orde houden? Klik hier