Die ene basishouding

Die ene basishouding die je zo enorm nodig hebt als je voor de klas staat.

  • stevig in je schoenen staan
  • vol overtuiging zeggen wat jij wilt dat de leerlingen doen
  • precies weten wat je aan het doen bent en waarom

Waar haal je die basishouding vandaan?

Uit je tenen!

Is het zo simpel? Ja.

Is er nog meer? Ja, dat ook.

Die ene basishouding noemen we ook wel warm/streng.

Streng omdat jij de grenzen bepaalt.

Warm omdat je heel veel van je leerlingen houdt.

En waar moet je dan nog meer aan denken?

  1. Maak echt contact. Toon interesse, vertrouw je leerlingen, vraag wat ze van je nodig hebben en informeer wat de leerlingen bezig houdt.

 

  1. Gebruik heldere taal. Vermijd dubbele boodschappen, spreek in zichtbaar gedrag en controleer of je boodschap goed is overgekomen.

 

  1. Reageer rustig op grove taal. ‘Bedoel je misschien…?’

 

  1. Laat leerlingen tussendoor even bewegen. Dat kan ook op de eigen plaats. Zo nu en dan kletsen is ook noodzakelijk; leerlingen zijn sociale wezens.

 

  1. Train je leerlingen in reflectie. Benoem emoties, wat er is gebeurd, wat er kan gebeuren, welke les is geleerd en welke gedrag aangepast moet worden – en hoe.

 

  1. Geef leerlingen altijd de kans om te resetten. Neem een adempauze, zeg een vriendelijk woord en laat daarna altijd duidelijk merken dat de zaak is afgedaan. Geef de leerling daarna de ruimte om de zaak op hun eigen manier eveneens af te doen.

 

Het toverwoord?

Rust

Geduld

Volhouden

Ja oké: het zijn er drie. Als je ze maar onthoudt.