Doorbreek Storend Gedrag

Michelle is sinds kort juf van groep 7. Ze vindt het meestal leuk. Maar er zijn dagen dat ze sommige leerlingen achter het behang wil plakken.

Johan, de jongen die niet langer dan 10 minuten op zijn stoel kan blijven zitten.

Mo, de jongen die overal hardop commentaar op geeft.

Trudy en Rabia, de meisjes die om de haverklap samen zitten te kletsen.

Leerlingen met storend gedrag

Michelle weet best dat ze in moet grijpen. En dat doet ze ook.

Johan staat op en loopt naar de prullenbak.
‘Johan, wil je gaan zitten?’
Johan zegt nee, maakt zijn wandeling af en gaat op zijn plaats zitten. Tergend langzaam.

Mo roept door de klas: ‘Je moet wél luisteren Johan’.
‘Mo, we hebben afgesproken dat je niet meer zomaar door de klas zou roepen.’
Mo haalt zijn schouders op, kijkt om zich heen en zegt: ‘Zij praatten ook’.

‘Dames, jullie zitten al de hele tijd te kletsen. Hup, aan het werk.’
De dames kijken elkaar aan, proesten en zijn vijf minuten stil. Dan begint het geklets weer.

Michelle zucht.

Waarom luisteren de leerlingen niet naar me?

Leerlingen hebben duidelijke grenzen nodig. Zolang jij die niet aangeeft, blijven ze je testen. Net zolang tot je ingrijpt of afhaakt.

Maar Johan heeft ADHD

Dat zal best. Er zijn ook leerlingen met een bril of platvoeten. Maar wat je ook hebt, je moet er mee leren leven. Johan dus ook. En het is jouw taak om hem daarmee te helpen.

Mo krijgt thuis ook geen grenzen. Zijn ouders vinden alles goed.

Je hebt geen invloed op thuis, maar je hebt wél invloed in je klas. Jij hebt de regie. Mo weet best dat hij zijn mond moet houden, maar jij laat hem kletsen, dus waarom zou hij zijn gedrag veranderen?

Het voelt niet alsof ik invloed heb. Hoe kan ik hun gedrag dan veranderen?

De vraag is: heb jij een probleem of hebben jouw leerlingen een probleem?

Jij hebt een probleem.
En het enige gedrag waar je direct invloed op hebt, is je eigen gedrag. Verander je gedrag en je zult zien dat de leerlingen ook hun gedrag veranderen.

Pfff… hoe dan? Waar moet ik beginnen?

Op zaterdag 30 november organiseer ik een workshop met als titel Doorbreek Storend Gedrag.

Wat leer ik daar?

  1. Van te voren bedenk je welk gedrag je storend vindt in je klas. Je neemt je eigen casus mee naar de workshop. Het kan gaan om één of meer leerlingen, of om de hele klas.
  2.  We bespreken de casussen en de mogelijke oplossingen. Ronith is als deskundige orthopedagoog aanwezig om adviezen en achtergronden toe te lichten. Ik help met het vertalen van de theorie naar de praktijk. Je leert hoe je je houding kunt aanpassen zodat je klas vanzelf verandert.

 Waar is het?
In Leiden, goed bereikbaar met OV. Als je met de auto komt kun je gratis parkeren.

Wanneer is het precies?
Het is op zaterdag 30 november van 14-17 uur.

Hoe duur is het?
Het kost € 289,- incl BTW, koffie/ thee en BTW

Waar kan ik me opgeven?
Je kunt het contactformulier hiernaast invullen.

En die meiden moet ik zeker gewoon uit elkaar zetten?

Ja, meteen.


Ja, ik doe mee aan deze workshop

Voornaam

Achternaam

E-mailadres

Telefoonnummer

Straat en huisnummer

Postcode

Woonplaats

Vraag of opmerking

Neem de karakters over (anti-spam)
captcha

(*) verplicht veld

Je schrijft je hiermee automatisch in voor de SterkeSchool Nieuwsbrief.