Jantje lacht, Jantje huilt

Het valt me op dat er nogal eens gedoe is rond emoties op school. We verwachten (en hopen) dat alle leerlingen de hele dag blij en gelukkig zijn. Maar is dat realistisch? Wij mensen kunnen wel 27 verschillende emoties ervaren. Veel daarvan zijn positief, maar veel ook niet.

En laten we eerlijk zijn: ben jij de hele dag bij en gelukkig? Ik niet. En veel leerlingen ook niet. Sommigen huilen en/of zijn best vaak boos. En mag dat nog wel? Of grijpen we te snel in? Zeggen we te snel:

Je hoeft niet te huilen…
Stop eens met dat boze gedoe…
Kijk eens wat vrolijker…

Ik hoorde van de week een prachtige uitspraak:

Gun de ander zijn of haar boosheid.

En dat vond ik heel mooi.

Deze week krijg je maar 1 tip van me.

Als een leerling boos of verdrietig is, laat het dan gewoon boos of verdrietig zijn. Vind het goed. Het gaat niet om jou.

Gun.

Geef ruimte.

Geef troost als dat nodig is.

Laat mopperen, brullen, schelden.

Leer de leerling er zelf mee om te gaan.

Uitzondering?

Alleen als het gedrag van de leerling een bedreiging vormt voor anderen, dan mag je de leerling isoleren. Maar de leerling mag nog steeds de emoties hebben die er zijn. Van die zijn van hem. Of van haar.

Wil je mijn VLOG nog beluisteren? Dat kan HIER.

emoties