Over lidwoorden…

Over lidwoorden… Ik weet niet wat het is maar als ik heel eerlijk ben erger ik mij groen en geel aan het gebruik van ‘de’ in plaats van ‘het’ door leerlingen en zelfs door onderwijsassistenten.

De meisje
Die verhaal

En het valt me ook op dat er in klassen nauwelijks gecorrigeerd wordt door leraren.

Is dat omdat het ‘zielig’ wordt gevonden om leerlingen te corrigeren? Er is toch niks mis met het verbeteren van fouten? Laat leerlingen in volledige, correct Nederlandse zinnen spreken. Eis 100%. Dat lijkt mij de enige manier om leerlingen de Nederlandse taal goed bij te brengen. Voordoen, herhalen, herhalen en herhalen.

Of zijn wij in Nederland onderweg naar een nieuwe taal, waarin het niet meer uitmaakt welk lidwoord je gebruikt? Ik weet het niet en ik weet niet of het een goede of een slechte ontwikkeling zou zijn, maar ik ben er voorlopig voor om het in ieder geval goed aan te leren.

Hoe doe je dat?

Bij ons op school hingen in alle lokalen (en ook op de gang) lidwoordposters. Op die lidwoord posters stonden 2 plaatjes, gewoon in zwart/wit. Een plaatje van een neus, met daarnaast “de neus” geschreven en een plaatje van een oor, met “het oor” ernaast.

Als een leerling het verkeerde lidwoord gebruikte, wezen wij naar de poster. We zeiden verder niets. De leerling wist dan dat hij het verkeerde lidwoord had gebruikt en corrigeerde zichzelf. Vervolgens gaven we een compliment.

Wij hadden dat zo afgesproken binnen ons team en alle leerlingen waren er van op de hoogte.

En het werkte.