door Judith Porcelijn | sep 1, 2019 | klassenmanagement, lesgeven, orde houden
Onderwijscommando Ken ik deze mevrouw? Nee. Ik ken haar niet persoonlijk. Ik volg haar op Twitter en zij volgt mij. Over het algemeen twittert ze mooie onderwijsdingen die ik graag retweet. Ik ben een echte retweeter. Afgelopen woensdag las ik deze tweet van haar en... door Judith Porcelijn | mrt 3, 2019 | didactiek, klassenmanagement, lesgeven
Falen is belangrijk Falen is belangrijk… waarom is dat? Waarom moeten we leerlingen leren falen? Omdat leerlingen geen idee meer hebben over ‘hoe ze leren en hoe ze moeten leren’. Ik was laatst bij een tekenles. De tekenjuf leerde de leerlingen een techniek aan van... door Judith Porcelijn | jan 27, 2019 | lesgeven, onderwijs, werken
Een competentietest voor leraren Deze week, speciaal voor jou, een competentietest voor leraren. Een beetje voor de lol. Ik houd meestal wel van quizzen en testjes, … door Judith Porcelijn | dec 16, 2018 | didactiek, lesgeven, onderwijs
Over lidwoorden… Over lidwoorden… Ik weet niet wat het is maar als ik heel eerlijk ben erger ik mij groen en geel aan het gebruik van ‘de’ in plaats van ‘het’ door leerlingen en zelfs door onderwijsassistenten. De meisje Die verhaal En het valt me ook op dat er in... door Judith Porcelijn | nov 4, 2018 | energizers, klassenmanagement, lesgeven, organisatie
Activiteiten voor de Mentor Als mentor heb je in ieder schooljaar de schone taak voor je liggen om het gehele schooljaar op nuttige wijze de mentoruren te vullen. In het begin doe je wat kennismakingsspelen en wissel je vooral ervaringen... door Judith Porcelijn | sep 9, 2018 | didactiek, lesgeven, organisatie
Houd de aandacht vast van jouw leerlingen! Als leraar heb je de rol van presentator. Dat betekent dat je jouw leerlingen mee moet nemen in jouw verhaal. Maar hoe houd je ze geboeid? Hoe zorg je ervoor dat ze blijven...