Zeven tips om  met stoorzenders in de klas om te gaan

1. Accepteer dergelijk gedrag nooit als het is om je uit te proberen. Grijp onmiddellijk in, maak er een groot probleem van en geef een gepaste straf. Voor je neus zetten en er steeds op letten is een erg effectieve.

2. Film je klas. Zet de camera achter jou en zet hem hoog. Observeer wat er precies gebeurt zodra jij met je rug naar de klas staat of met een leerling bezig bent. Dan weet je wie de aanstichter is en wie de volgers. En het geeft jou de kans om die leerlingen beter in de gaten te houden en tijdig in te grijpen.

3. Neem stoorzenders apart (een voor een als het er meer zijn). Benoem exact het gedrag dat jou stoort en waarom. En vraag vervolgens hoe jij kunt helpen om ervoor te zorgen dat hij of zij dat gedrag niet meer vertoont. Negatieve antwoorden accepteer je niet.

4. Pak ‘s morgens de mobiele telefoon (of iets anders) af en geef deze alleen terug als het gedrag acceptabel was (bijvoorbeeld: maar 3 x storen per dag).

5. Turf het storende gedrag (bij voorkeur op een groot vel dat de leerling zelf ook kan zien) en geef de dag (of les) erna een beloning als het aantal turven die dag (of les) minder is.

6. Bel de ouder(s) en vraag hen om jou te helpen met het bedenken van een oplossing.

7. Vraag een collega jouw les te observeren en met suggesties te komen.