Stop Hou Op

Stop Hou Op is een veel gehoorde kreet op scholen. Ik zie het op het plein, tijdens het spelen in de klas, tijdens les-wisselingen en vooral: op de gang – als de juf niet kijkt.

Ik weet niet waar Stop Hou Op vandaan komt, maar ik weet wel dat het vaak niet werkt. Het is de bedoeling dat een leerling dat zegt tegen een leerling die iets vervelends doet. De afspraak is dat die leerling daar dan mee stopt. Maar 9 van de 10 keer zie ik dat die leerling gewoon doorgaat. Hoe komt dat toch?

  1. De leerling  heeft geleerd dat het zeggen van ‘Stop hou op’ een bepaalde reactie teweeg zou brengen, namelijk dat de andere leerling stopt. Maar die andere leerling heeft niet geleerd dat hij dan ook echt stopt.
  2. De overtuiging ontbreekt. Degene die ‘Stop hou op’ zegt, zegt dit zonder dat zij gelooft dat de ander ook echt gaat stoppen. De houding en het volume van/ de kracht in de stem tellen hier in belangrijke mate mee.
  3. De leerling die zich misdraagt heeft zich nooit gecommitteerd aan de opdracht te stoppen als iemand dat zegt. De leerling heeft niet geluisterd, snapt de hele opdracht niet of heeft gewoonweg niet door dat zijn gedrag onjuist is.

Je snapt het al. Je krijgt nu 3 tips om deze drie redenen om te turnen naar een ‘Stop hou op’ die wel werkt:

  1. Je legt de leerlingen uit dat het hier gaat om actie – reactie – actie – reactie. Dat is wat je de leerlingen stap voor stap aanleert. Vertellen, voordoen, oefenen, enzovoort.
    1. Leerling A plaagt leerling B.
    2. Leerling B zegt: ‘Stop hou op’.
    3. Leerling A stopt met plagen.
    4. Leerling B zegt: ‘Dank je wel’.
  2. Je leert de leerlingen om alle zinnen vol overtuiging te zeggen. Dat kan als een trucje, maar het kan ook door een denkproces te introduceren. Het is hoe dan ook belangrijk om alle stappen voor te doen en samen te oefenen:
    1. Ik hoor X zeggen: ‘……’
    2. Ik vind dat naar, ik wil dat X daarmee stopt.
    3. Ik zeg: ‘Stop hou op’, omdat…. en ik wil dat echt!
  3. Deze is heel simpel. Je leert leerlingen óók om te luisteren naar ‘Stop hou op’ en daar op te reageren. Deze leerlingen moeten leren om te vragen naar de ‘waarom’, de ‘hoezo’ en men moet ze daar ook serieus in nemen. Echt serieus. Dus geen : ‘dat snap je wel’ of ‘als je dat nou nog niet begrijpt…’

Succes!

Filmpje: https://youtu.be/JTX1TtlGmjE