Storend gedrag? Grijp in!

Als een leerling storend gedrag vertoont: grijp in.
Doet een leerling iets wat jij niet wilt: grijp in.
Hoor je storende geluiden en je weet niet van wie: grijp in.
Meteen en adequaat.
En vooral: consequent en congruent.

Ingrijpen: Wanneer?

Rachid roept door de klas.
Trude bemoeit zich met iemand.
Floor tikt met haar pen op tafel.
Vidya droomt weg in plaats van haar opdracht te maken.
Je hoort ergens een scheldwoord (maar je weet niet wie het deed).

Altijd en overal: grijp in.

Hoe dan?

Er zijn verschillende opties:

  • Zend een boze blik naar de dader
  • Loop naar de boosdoener toe en spreekt hem onder vier ogen aan.
  • Geef een compliment aan de leerlingen die doen wat jij wilt.
  • Vertel in het algemeen welk gedrag jij wilt zien
  • Maak er een leuke grap over.

Wat doe je niet?

  • Een leerling hardop tot de orde roepen.
  • Namen noemen.
  • Echt boos worden.
  • Op de persoon spelen.

Kies wat bij de situatie past, maar ook: wat goed voor jou voelt.
Maar grijp wel in.
Altijd.

PS:

Wil je tips om beter om te kunnen gaan met leerlingen met storend gedrag?

Kom dan naar onze workshop op 30 november.

Hoe wat waar wanneer?

Klik hier: Doorbreek Storend Gedrag!

 

Ken je dit boek al? Aanrader!