Zeven tips om het nieuwe jaar in de klas goed te beginnen

Zeven tips om het nieuwe jaar in de klas goed te beginnen
De periode na de kerstvakantie zorgt voor onrust als je nalaat om de leerlingen strikt aan alle regels en routines te houden die ze nog kennen van vóór de vakantie. Vermoedelijk zijn ze alles vergeten (of ze doen alsof). Het is jouw taak om ze weer snel in het gareel te krijgen en daar moet je hard voor werken. Maar het voordeel is dat het daardoor ook een goed moment is om veranderingen door te voeren.

Daarom: 7 tips in 7 stappen om het nieuwe jaar in de klas goed te beginnen

  1. Neem een momentje voor jezelf om 2 lijstjes te maken voor jezelf:

–  Wat ging afgelopen maanden goed in jouw klas(sen) en wil je vasthouden?

– Waar ben je niet tevreden over, waarvan  wil je dat het vanaf morgen anders gaat?

Zorg per lijstje voor ongeveer 3 punten.

  1. Kijk goed naar lijstje a. Hoe ga je ervoor zorgen dat je deze lijn zo door kunt trekken? Moeten er nog reminders ingesteld worden of gaat het vanzelf?
  1. Kijk goed naar lijstje b: Bedenk wat je anders wilt. Hoe ziet dat eruit? Wat moet je doen of zeggen (expliciet) om het voor elkaar te krijgen?
  1. Noteer voor jezelf de actiestappen en zet er een datum achter.
  1. Check na iedere les de actiestappen: kun je al iets afvinken? Zijn er aanpassingen nodig?
  1. Als het nodig is: betrek de leerlingen bij de veranderingen. Communiceer duidelijk waarom je het anders wilt en hoe de nieuwe afspraak of routine eruit ziet. Vraag hun hulp daarbij. Maak ze medeverantwoordelijk. Vraag ze jou te corrigeren als je het vergeet; zo zijn zij snel gewend aan de nieuwe uitvoering.
  1. En natuurlijk: Sta bij de deur, wees oprecht blij om iedere leerling weer te zien en bereid een mooie speech voor. Persoonlijk, hoopvol met een mooie boodschap voor het nieuwe jaar. Breng het zo dat alle leerlingen zich persoonlijk aangesproken voelen. Dat doe je door tijdens jouw speech alle leerlingen één voor één een paar seconden aan te kijken. Het mooist is als je op die momenten ‘toevallig’ iets zegt dat bij die leerlingen past.

Ik wens je een geweldig 2019 met jouw leerlingen. Geniet ervan!